Runding.dk





Runde cykelhjul!


Finn Gemynthe Madsen 2009

Cyklen er en aldeles genial opfindelse, netop fordi den har runde hjul. Helt runde hele vejen rundt! Punkteres rundingen, bliver kørslen en flad fornemmelse, og ødelægger dækkene, så man må straks standse sin kørsel. Ingen er så glad for sin cykel, når den er flad.
De luftfyldte dæk og slanger er cyklens svage punkt. Punkteringer har voldt utallige ærgrelser og kvaler siden cyklens barndom, og der er gjort mange opfindertiltag for at eliminere eller minimere problemet. I det senere år har særlige kevlardæk og lignende forstærkninger reduceret antallet af punkteringer, men så længe man holder fast i det pneumatiske princip, vil luftudsivning og pumpning stadig udgøre et problem.
Ventilerne skal fungere, en cykelpumpe være ved hånden, og alderen, kræfterne og ryggen være til det, før man har nogen chance for at presse luft i dækkene. At holde luft indespærret under tryk er nu engang en vanskelig kunst, og lige så stille sker der en løbende udsivning, som fordrer jævnlig indpumpning af friske forsyninger. - En lille, besværlig tidsrøver, som folk kun affinder sig med, fordi de ikke kender alternativer.
I vor travle tid, hvor folk har alt muligt andet i hovedet, kører mange derfor rundt på halvflade dæk. Deres cykelhjul danner ikke den perfekte runding, og cyklingen er besværliggjort, samtidig med at risikoen for punkteringer er øget. - Man må snart tage sig sammen, næste gang man finder pumpen eller kommer forbi en rar cykelhandler med luft i huset. Men mange hjul har i tidens løb nået den flade tilstand, før der blev gjort noget ved sagen.


 
 


I slutningen af 1970'erne, hvor jeg gang på gang punkterede på en sti, hvor gartnerne tabte tornefyldte kviste, faldt jeg en dag over et radikalt alternativ til det pneumatiske princip. Vidunderet hed "No - more - flats," og jeg købte mig straks et par stk. De holdt, hvad de lovede! Slangen var nemlig lavet af kraftig gummi, og den kunne og skulle aldrig pumpes. Den var nærmest umulig at få krænget over fælgen, en cykelhandler gav op, men heldigvis havde jeg en bomstærk kammerat, der ikke helmede. Og da "No - more - flats" var sat på, gav de mine cykelhjul en runding, der stadig holder nok så flot. Eneste minus er, at cyklen er ret tung at træde, og at der ikke er megen fjedring, når man fx kører over en kantsten. Men min gamle skærveknuser er stadigvæk en sikker stationscykel, som jeg altid kan regne med.
"No - more - flats" er imidlertid for længst røget ud af handlen, nok pga. af ovennævnte minusser. Hvilket får mig til at tænke på min oprindelig idé til et alternativ til det pneumatiske princip. Jeg var imponeret over fjederstål, så let, tyndt og bøjeligt og dog så stærkt! Kendte det fra en split, som kan presses gennem snoede vandrør og rense tilstopninger. Selv om den er lang og tynd og under 1 cm. bred, knækker den aldrig og genvinder sin fjedrende oprindelige form. - Så altså, opfindelsen kunne hedde:

Stålslangen
Den er formet som en oppumpet slange, dog kan der, for at spare vægt, være huller på siderne og ind mod fælgen. Ligesom en pneumatisk slange sidder den fast i fælgen, men et sted er den skruet sammen af to små, tynde, flade, aflange samleplader, der sidder på hver sin side hen over samlingen. Udenpå er den beklædt med dæk af normalt udseende. Dækkene kan enten være "svejset" fast på stålslangens yderside eller være løse og beregnede til at krænges hen over stålslangen. Indeni stålslangen er der ingenting, andet end atmosfærisk luft. Medmindre det da viser sig, at små tværstivere eller fjedre vil give øget holdbarhed.
Stålslangen vil ifølge sagens natur aldrig skulle pumpes og være usårlig overfor punkteringer. Og min fornemmelse siger mig, at stålslangen vil let, behagelig og fjedrende at køre på. Netop fordi stålet holdes i spænd i den runde slangeform, vil det være stærkt og spændstigt.
Ved lang tids brug kan der muligvis opstå metaltræthed, og stålslangen kan også tænkes gradvist at blive lidt mindre udspændt hele vejen rundt som tiden går. Men cyklisten kan sikkert glæde sig over mange pålidelige år, hvor han aldrig behøver pumpe og er fri for punkteringer. Runde cykelhjul helt flade fornemmelser!